Mun on myönnettävä, että idea blogiin lähti kirjasta www.liisanblogi.net . Oonhan mä aikaisemmin kirjoittanu päiväkirjaa omaksi iloksi, mut kyseisestä kirjasta lähti sitten idea blogiin. Saa nyt nähdä kauan jaksan kirjootella. Turha sitten kielestä sanoa mitään. Kirjakieli ei ole mua varten, mutta tää murremix on tässä parin vuoden aikana pysähtyny mun kohtaan.

Eilen linkassa istuessa kuulin, kuinka noin. 35-vuotias parin lapsen äiti voivotteli ystävälleen joulun rankkuudesta. "Otin tämän päivän lomaa ja vein lapset hoitoon, että pääsisin ostamaan joululahjoja. Kyllä se ihan työstä käy". Ette oo tosissanne. Kuinka paljon tämäkin nainen aiko ostaa joululahjoja? En vaan voi ymmärtää tuollaasta.

Mä ostan ihan tosi vähän joululahjoja ja nekin, mitä ostan on yleensä hyödyllisiä. Siis meinaan esimerkiks vaatteita. Onneks mulla on suku, joka ajattelee suunnilleen samalla tavalla. Mummoilta ja papoilta, kummeilta ja serkuilta ja niiltä tulee yleensä kuppeja, lapasia, vaatteita ja rahaa. Sellasta mitä tällänen köyhä opiskelija tarvitteekin. Tai noh, kuppeja vasta myöhemmin kun oman kämpän sais alle, mut köyhä opiskelija tarvittee kuitenkin.

Mikä tästä joulusta on oikeasti tulossa? Eilen, kuulin toisenkin jutun mikä jäi mieleen. Olin paketoimassa lahjoja ilmasessa paketointipalvelussa. Paketoidessani siinä sitten tulee nainen ( joka myöskin paketoimas) sanomaan "älä sitä paperia yhtään säästele ja käytä sitä teippiä vaan reippaasti". Haloo? Tarviiko mun oikeasti laittaa sitä paperia monta kiloa? Voisin leikata osan paperista pois ja käyttää sitä pienempiin paketteihin. Miksi mun täytyisi tuhlata tuollasta paskaa? Kukaan ei niistä papereista kuitenkaan välitä, lapset ainakaan. Roskiin ne kaikki menee, niin miks en voi edes omalta osaltani säästää niitä seuraavaan jouluun? Mä vihaan typerää tuhlausta. Miks pitäis ostaa typeriä lahjoja, joita kukaan ei tarvitse ja vielä kääriä ne turhaan paperiin, jota turkin kukaan kattelee?

Paketoinnista jäi mieleen toinenkin asia: pariskunta oli joululahjaostoksilla. Sain käsityksen, että niillä olis ollu neljä lasta. Ja ette edes voi uskoa sitä lahjojen määrää. Varmasti jokaiselle muksulle oma lautapeli, tietokonepeli, pleikkaripeli ja dvd. Ajatelkaa paljonko ne maksaa! Kyllä mä ymmärrän korkeintaan pari isoa lahjaa. Niin kuin joku paikkallislehdessä kirjoitti, että kyllä jouluna pitää pari lahjaa lastenkin (ja muidenkin tietysti!) saada, kiitoksena hyvästä käytöksestä/koulutyöstä ym. Mutta en mä sitä pysty käsittämään, että ostetaan joka lapselle monen sadan euron edestä lahjoja. Perhana, jos rahaa on ni käyttäkää sitä johonkin järkevään! Kaikilla sitä rahaa ei ole.

Sit musta kaikista hellyttävimpiä joululahjojen ostajia on mummot ja vaarit. Ajatelkaa vaikka sellanen vanha, raihnaanen pappa, joka on käynyt ostamassa vaimolleen yöpuvun. Musta ne on ihania. Sit eilen kävi yks mies, haisi ku rankkitynnyri ja melkein uskallan väittää, että mies oli juoppo. Mutta se kävi ostamassa lasten takin ja kertoi ylpeänä kun hän oli ostamassa kummitytölle takkia. Mun mielestä tuollaset ostajat ja lahjat, jotka tulee sydämestä, niin on parhaita. Ja jos sua ei sillä sydämellä ole siunattu, niin osta tarpeellinen lahja. Toinen vaihtoehto on sitten, että älä osta sitä lahjaa ollenkaan. Pistä rahas johonkin fiksuun, tai anna lahjansaajalle ihan vaan käteisenä! Saajalla ei kyllä ole väliä mitä saa, kunhan tuntee, että sä välität siitä.